خريد بک لينک
رزرو آنلاين هتل خارجي
خريد سکه سوکر استار ارزان
دانلود زیرنویس فارسی
رزرو آنلاين هتل خارجي
بسکتبال
فلنج
مقاله واکاوی اراده قصد و رضا در فقه اسلامی و حقوق ایران
<-BloTitle->
<-BloText->

عضویت در سایت
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
ادرس سایت یا وبلاگ : http://
سال تولد:
جنسیت :
وضعیت تاهل :
کشور : (کشور محل سکونت)
شهر :
آیدی یاهو :
کد امنیتی : *

آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
<-TalarTitle-> <-TalarSub-> <-TalarHit-> <-Talarwriter->

تاريخ : 19 مرداد 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : علی | بازدید : <-PostHit->
مقاله واکاوی اراده قصد و رضا در فقه اسلامی و حقوق ایران

واکاوی اراده،قصد و رضا در فقه اسلامی و حقوق ایران

دانلود مقاله واکاوی اراده قصد و رضا در فقه اسلامی و حقوق ایران

مقاله واکاوی اراده قصد و رضا در فقه اسلامی و حقوق ایران
دانلود مقاله واکاوی اراده قصد و رضا در فقه اسلامی و حقوق ایران
واکاوی اراده قصد و رضا در فقه اسلامی و حقوق ایران
دسته بندی حقوق
فرمت فایل zip
حجم فایل 42 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 21

 مقاله واکاوی اراده،قصد و رضا در فقه اسلامی و حقوق ایران

 صفحات 73 تا 99

واکاوی اراده،قصد و رضا در فقه اسلامی و حقوق ایران

چکیده

{IBشک نیست که اراده از مختصات انسان است؛لیکن در چیستی آن،فلاسفه ومتکلمین دیدگاه‌های متفاوتی دارند.شکل‌گیری اراده در انجام هر عملی به‌ویژه عملحقوقی-که مورد بحث ما در این نوشته است-طی مراحلی صورت می‌پذیرد که عبارتنداز:1-تصور وجود عمل 2-سنجش میزان نفع و ضرر 3-تصدیق لزوم انجام عمل(رضا)4-تصمیم 5-اجرا.

برای تحقق هر عمل حقوقی،قصد انشا ضروری است که در مقابل آن قصد اخبارقرار دارد.اراده در اعمال حقوقی در دو چهره‌ی ظاهری و باطنی نمود می‌یابد که در صورتتزاحم،اراده‌ی باطنی مقدم خواهد بود.با لحاظ مراحل شکل‌گیری اراده و وجوه افتراققصد و رضا درمی‌یابیم که قصد،عنصر سازنده‌ی عقد؛و رضا،شرط اعتبار آن است.لذاعقد در حالت فقدان قصد،باطل؛و در صورت فقدان رضا،غیرنافذ می‌باشد.

با لحاظ دیدگاه‌های متفاوت در امکان یا عدم امکان تفکیک عنصر رضا ازقصد،می‌بایست به تبیین مفهوم و جایگاه رضا و وجوه افتراق آن با قصد پرداخت.

در آخر نیز لازم است وضعیت عمل حقوقی را در صورت فقدان یا عیب هریک ازقصد و رضا،به اختصار بیان کرد.

نویسندگان درصدد هستند در طرح و تبیین هریک از مباحث،نظر فقهای امامیه وعامه و دیدگاه حقوق‌دانان داخلی و خارجی را هرچند به‌طور اجمال،بررسی کنند.

-اراده

در گام نخست پس از تبیین مفهوم اراده،به بررسی متعلق اراده،مراحل شکل‌گیریآن،چهره‌های اراده و تزاحم آن‌ها و بالاخره ویژگی‌های اراده می‌پردازیم.

-1-مفهوم اراده

اهل لغت،اراده را از دو ماده‌ی«رود»(لسان العرب365/5/؛الصحاح تاج اللغه؛صحاح العربیه478/2/)و«ری‌د»(النهایه فی غریب الحدیث288/2/)به معنای خواستن و قصدداشتن(لغت‌نامه1605/)،طلب و برگزیدن(پ:جوهری،همان)آورده‌اند.

در فرهنگ قرآن واژه‌ی اراده به کار نرفته است اما مشتقات این ماده به دو معنای«مبدأ فعل»و«منتهای آن»است و در معنی دوم به مفهوم«حکم»بوده و تنها اراده‌یخداوند را شامل می‌شود.(مفردات الفاظ القرآن الکریم731/).مانند آیه‌ی شریفه‌ی{/«إنما یریداللّه لیذهب عنکم الرجل اهل البیت و یطهّرکم تطهیرا»./}

 

نتیجه‌گیری

اراده،مجموع قصد انشا و رضاست.آن‌چه در قصد مهم است،این است که قصد،قصد انشا باشد؛فلذا صرف قصد اخبار اگرچه مقرون به رضا باشد،کافی برای تحقق عقدنیست.به علاوه براساس ماده‌ی 191 قانون مدنی ایران،قصد انشا باید مقرون به کاشفباشد؛بنابراین اراده در دو چهره‌ی باطنی و ظاهری نمود می‌یابد که با لحاظ ماده‌ی مذکور وماده‌ی 196 قانون مدنی در صورت تزاحم این دو چهره،عقد تابع اراده‌ی واقعی(باطنی)طرفین خواهد بود؛گرچه مقنن از لزوم حفظ نظم معاملات نیز غافل نبوده و در مواردیهم‌چون ماده‌ی 224 قانون مدنی،الفاظ عقود را محمول بر معانی عرفیه می‌داند.

 


دانلود مقاله واکاوی اراده قصد و رضا در فقه اسلامی و حقوق ایران







ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
مقاله واکاوی اراده قصد و رضا در فقه اسلامی و حقوق ایران,

ارسال نظر برای این مطلب
نام شما:
ايميل :
سايت :
متن نظر :
وضعیت نظر:
کد امنیتی : *


<-BloTitle->
<-BloText->